Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Læreplans Evaluering

Herunder kan du læse om vores evaluering af læreplanen i Børnenes Verden

Vi har lavet et tilbageblik på 2024 med henblik på hvor vi lykkes nu og hvor der er plads til udvikling. 

Alsidig personlig udvikling

Dette lykkes vi med:

  • Når der er stuemøder med børnene på dagsordenen

  • Når vi afholder trivsels samtaler med forældrene om børnenes udvikling

  • TOPI -> systematik i at kigge på hvert enkelt barn ud fra samme udgangspunkt

  • Det virker når vi systematisk arbejder med børns selvhjulpenhed i alle parametre

  • Når vi opdeler børnene i mindre grupper

  • Når vi opdeler børnene efter individuelle behov, deres udviklingspotentialer og legerelationer

  • Det virker for børnene når vi tilbyder mange forskellige pædagogiske aktiviteter/lege som kan give dem redskaber til selv at kunne byde ind i relationer og gøre sig spændende for de andre børn

  • Genkendelighed virker

  • Når vi giver hverdagen værdi i sig selv og fokuserer på alle de basale erfaringer

  • Når vi giver legen værdi i sig selv og som øverum på at blive klar til livet – fremfor at blive klar til næste skridt -> Børnehave/skole

  • Når vi inddrager børnene som en del i at få dagen til at hænge sammen (eks. oprydning, hjælpe hinanden indbyrdes)

  • Når vi sammensætter børnene i grupper med børn de normalt ikke leger med (social dannelse) og når vi tilbyder dem forskellige fællesskaber

  • Når vi er opmærksomme på forskellige deltagelsesmuligheder og tilrettelægger praksis derefter. 

 

Her ser vi plads til udvikling:

  • Inddrage børneperspektivet i planlægning og udførsel af aktiviteter 

  • At afsætte tiden til at anerkende og sætte ord på det enkelte barns følelsesliv

  • Hems i BH er indrettet med henblik på at skabe en hjemlig stemning, som både indbyder til restaurant/køkkenleg, der er også mulighed for at klæde sig ud.

  • Bøger er i børnehøjde og der er i det store rum i BH indrettet et læsehjørne, med sofa og puder.

  • Vuggestuen har også indrettet læsehjørner på hver stue, hvor bøger er i børnehøjde.

  • Vuggestuen er i gang med et forløb med optimering af læringsmiljøer.

 

Social udvikling

Dette lykkes vi med:

  • Dele op i mindre grupper både i rutiner og aktiviteter

  • Aldersopdelte grupper på tværs

  • At børnene hjælper hinanden i rutine situationer

  • Fokus på den gode modtagelse; så børnene får en oplevelse af at være en vigtig del af fællesskabet

  • At skabe rum for både voksen- og børneinitierede lege

  • At de voksne er opmærksomme på deres positioner (foran, ved siden af, bagved)

 

Her ser vi plads til udvikling:

  • Fastholdelse af ugeplaner og opdeling i mindre grupper

  • Alle børns kvaliteter kommer i spil

  • Større fokus på det gode samspil - voksen/barn og barn/barn

 

Kommunikation og sprog

Dette lykkes vi med:

  • Fælles tema i vuggestuen med fokusord, sangbøger og bøger

  • Historier i bussen/børneradio om eftermiddagen

  • Samtaler med børn i bussen om morgenen enten voksen/barn eller barn/barn

  • Bøger i bussen om formiddagen til dem som ønsker det

  • Strække sproget og sætte tempoet ned

  • I børnehaven har der været fokus på at give få beskeder ad gangen.

  • Bh arbejder med fælles handleplaner, hvor temaerne vi arbejder ud fra er knyttet op på TOPI vurderingerne, herunder arbejdet med Fri for mobberi, som indbyder til kommunikation og sprog.

  • Alle grupper i BH arbejder med samlinger for børnene, som indeholder sang, bøger og snakke.

  • Både BH og Vug bruger rutinesituationer som en oplagt mulighed for samtaler med børn, særligt måltiderne, skiftesituationer og når børnene er delt op i mindre læringsgrupper.

  • Legemanuskripter er i vuggestuen en del af praksis

  • Begge afdelinger arbejder med benævnelse og pegegestik

  • Særligt i vug er der stort fokus på den non verbale kommunikation.

  • Vuggestuen arbejder systematisk med sprogtrappen i arbejdet med børn.

  • Systematisk gennemførsel af sprogvurderinger på alle 3 og 5 årige børn i BH

  • Læringsmiljøer - fysisk

 

Her ser vi plads til udvikling:

  • I BH at give en besked ad gangen

  • I vug at de leger mere med sproget og får flere rim og remser i spil

  • At huske dialogisk læsning frem for oplæsning i begge afdelinger

  • At skabe genkendelighed mellem afdelingerne fx i form af eventyr, sange, lege ala stærkt samarbejde.

 

Krop sanser og bevægelse

Dette lykkes vi med:

  • Fælles handleplanerne i BH som alle grupper arbejder ud fra har krop og bevægelse som et element ud af tre. 

  • BH har haft ressourcepædagogiske forløb hvor indsatsen har centreret sig om at "uddanne" alle medarbejdere, til at blive fortrolige med forskellige bevægelseslege.

  • Storebørnsgruppen arbejder koncentreret med stikbold, Kaptajnen kommer, ærteposetagfat mfl. som en del af stærkt samarbejde.

  • Vug arbejder med morgensjov - hvor fokus er på forskellige bevægelsesaktiviteter.

  • Vug arbejder hver fredag med levende legeplads - forskellige motoriske sanglege.

  • Begge afdelinger arbejder med selvhjulpenhed igennem hele dagen.

  • Begge afdelinger arbejder med vandleg, sansemotorik og motorik bane. 

  • Bh kører forløb med børnemassage som en del af fri for mobberi.

  • Generelt i BH skaber naturen gode muligheder for at anvende kroppen, klatre i træer, gå i ujævnt terræn, kravle op og ned mm.

 

Her ser vi plads til udvikling:

  • Systematik i at alle børn i vug bliver præsenteret for det samme på alle stuer.

  • At der i BH holdes fast i de gode rutiner med at skabe bevægelseslege på pladsen i middagsstunden.

 

Natur, udeliv og science

Dette lykkes vi med:

  • Børnehaven får et naturligt kendskab til vejr fænomener, da de er ude hele året i alt slags vejr

  • Begge afdelinger anvender naturen og de forskellige årstider til projekter. Børnehaven tager posevis af kastanjer med hjem til vuggestuen, til kreative projekter.

  • Naturligt kendskab til insekter, småkryb, frøer og salamander. I vuggestuen har de kriblekrable tema, hvor børnehaven levere insekter i syltetøjsglas til brug i vuggestuen. Børnehaven lærer hvilket miljø dyrene bor i og hvordan man passer på små levende væsner. 

  • Fra jord til bord. Børnehaven samler æbler, nødder, brombær, vilde jordbær og anvender til spiselige formål. 

  • Vuggestuens store børn kommer på en ugentlig tur i børnehaven og får kendskab til natur og udeliv. 

  • Vi anvender naturfænomener som vand og frostvejr til science projekter. Der bliver ligeledes eksperimenteret med ufarlige kemiske processer til fremstilling af en vulkan.

  • Børnehavens årlige plantedag med forældre/familiemedlemmer. 

Her ser vi plads til udvikling:

  • Mere fokus på 'Fra jord til bord'. Herunder også mere mad på bål, have en nyttehave som børnene lærer at tage ansvar for at passe den. 

  • At vi anvender naturen mere bl.a. til kreative projekter.

  • Udvide naturens processer, fx ved at følge en frøs udvikling fra haletudse til frø.

 

Kultur, æstetik og fællesskab

Dette lykkes vi med:

  • Synge sange; både med kort, store sange, sangkufferter, med kroppen og som rytmik

  • Høre musik; på pladsen i børnehaven, fredagsdisco i vuggestuen, afslappende musik inden børnene skal sove og lydbøger efter en lang dag i skoven.

  • Bøger og højtlæsning er en stor del af hverdagen

  • Storebørnsgruppen kommer på ture ud af huset og får oplevet forskellige dele af kulturlivet

  • Børnene bliver præsenteret for eventyr, som kan udspille sig i deres lege

  • Kreative aktiviteter; begge afdelinger laver aktiviteter med forskellige kreative virkemidler

  • Traditioner; når vi fejrer jul, eid, halloween, påske og præsenterer børnene for forskellige kulturer gennem pynt, mad og musik. 

  • Familiehuse i vuggestuen med billeder af børnenes familier, som samtaleemne om familieformer.

  • At få børnene til at være en del af flere fællesskaber, både på stuen/gruppen, i mindre grupper, på tværs af huset og hele BørnenesVerden

  • Vuggestuens ture til børnehaven om onsdagen

 

Her ser vi plads til udvikling:

  • At vi er afstemt i hele institutionen om traditioner og har en rutine for afholdelse af dem

  • Systematik i at børn bliver præsenteret for de samme eventyr/historier/bøger både i vuggestuen og børnehaven, som er en del af deres dannelse hos os

  • Invitere naturen med ind i det kreative rum

  • At vuggestuen bliver bedre til at anvende kulturtilbud i byen