Herunder kan du læse om vores evaluering af læreplanen i Børnenes Verden
Vi har lavet et tilbageblik på 2024 med henblik på hvor vi lykkes nu og hvor der er plads til udvikling.
Alsidig personlig udvikling
Dette lykkes vi med:
Når der er stuemøder med børnene på dagsordenen
Når vi afholder trivsels samtaler med forældrene om børnenes udvikling
TOPI -> systematik i at kigge på hvert enkelt barn ud fra samme udgangspunkt
Det virker når vi systematisk arbejder med børns selvhjulpenhed i alle parametre
Når vi opdeler børnene i mindre grupper
Når vi opdeler børnene efter individuelle behov, deres udviklingspotentialer og legerelationer
Det virker for børnene når vi tilbyder mange forskellige pædagogiske aktiviteter/lege som kan give dem redskaber til selv at kunne byde ind i relationer og gøre sig spændende for de andre børn
Genkendelighed virker
Når vi giver hverdagen værdi i sig selv og fokuserer på alle de basale erfaringer
Når vi giver legen værdi i sig selv og som øverum på at blive klar til livet – fremfor at blive klar til næste skridt -> Børnehave/skole
Når vi inddrager børnene som en del i at få dagen til at hænge sammen (eks. oprydning, hjælpe hinanden indbyrdes)
Når vi sammensætter børnene i grupper med børn de normalt ikke leger med (social dannelse) og når vi tilbyder dem forskellige fællesskaber
Når vi er opmærksomme på forskellige deltagelsesmuligheder og tilrettelægger praksis derefter.
Her ser vi plads til udvikling:
Inddrage børneperspektivet i planlægning og udførsel af aktiviteter
At afsætte tiden til at anerkende og sætte ord på det enkelte barns følelsesliv
Hems i BH er indrettet med henblik på at skabe en hjemlig stemning, som både indbyder til restaurant/køkkenleg, der er også mulighed for at klæde sig ud.
Bøger er i børnehøjde og der er i det store rum i BH indrettet et læsehjørne, med sofa og puder.
Vuggestuen har også indrettet læsehjørner på hver stue, hvor bøger er i børnehøjde.
Vuggestuen er i gang med et forløb med optimering af læringsmiljøer.
Social udvikling
Dette lykkes vi med:
- Dele op i mindre grupper både i rutiner og aktiviteter
- Aldersopdelte grupper på tværs
- At børnene hjælper hinanden i rutine situationer
- Fokus på den gode modtagelse; så børnene får en oplevelse af at være en vigtig del af fællesskabet
- At skabe rum for både voksen- og børneinitierede lege
- At de voksne er opmærksomme på deres positioner (foran, ved siden af, bagved)
Her ser vi plads til udvikling:
- Fastholdelse af ugeplaner og opdeling i mindre grupper
- Alle børns kvaliteter kommer i spil
- Større fokus på det gode samspil - voksen/barn og barn/barn
Kommunikation og sprog
Dette lykkes vi med:
- Fælles tema i vuggestuen med fokusord, sangbøger og bøger
- Historier i bussen/børneradio om eftermiddagen
- Samtaler med børn i bussen om morgenen enten voksen/barn eller barn/barn
- Bøger i bussen om formiddagen til dem som ønsker det
- Strække sproget og sætte tempoet ned
- I børnehaven har der været fokus på at give få beskeder ad gangen.
- Bh arbejder med fælles handleplaner, hvor temaerne vi arbejder ud fra er knyttet op på TOPI vurderingerne, herunder arbejdet med Fri for mobberi, som indbyder til kommunikation og sprog.
- Alle grupper i BH arbejder med samlinger for børnene, som indeholder sang, bøger og snakke.
- Både BH og Vug bruger rutinesituationer som en oplagt mulighed for samtaler med børn, særligt måltiderne, skiftesituationer og når børnene er delt op i mindre læringsgrupper.
- Legemanuskripter er i vuggestuen en del af praksis
- Begge afdelinger arbejder med benævnelse og pegegestik
- Særligt i vug er der stort fokus på den non verbale kommunikation.
- Vuggestuen arbejder systematisk med sprogtrappen i arbejdet med børn.
- Systematisk gennemførsel af sprogvurderinger på alle 3 og 5 årige børn i BH
- Læringsmiljøer - fysisk
Her ser vi plads til udvikling:
- I BH at give en besked ad gangen
- I vug at de leger mere med sproget og får flere rim og remser i spil
- At huske dialogisk læsning frem for oplæsning i begge afdelinger
- At skabe genkendelighed mellem afdelingerne fx i form af eventyr, sange, lege ala stærkt samarbejde.
Krop sanser og bevægelse
Dette lykkes vi med:
- Fælles handleplanerne i BH som alle grupper arbejder ud fra har krop og bevægelse som et element ud af tre.
- BH har haft ressourcepædagogiske forløb hvor indsatsen har centreret sig om at "uddanne" alle medarbejdere, til at blive fortrolige med forskellige bevægelseslege.
- Storebørnsgruppen arbejder koncentreret med stikbold, Kaptajnen kommer, ærteposetagfat mfl. som en del af stærkt samarbejde.
- Vug arbejder med morgensjov - hvor fokus er på forskellige bevægelsesaktiviteter.
- Vug arbejder hver fredag med levende legeplads - forskellige motoriske sanglege.
- Begge afdelinger arbejder med selvhjulpenhed igennem hele dagen.
- Begge afdelinger arbejder med vandleg, sansemotorik og motorik bane.
- Bh kører forløb med børnemassage som en del af fri for mobberi.
- Generelt i BH skaber naturen gode muligheder for at anvende kroppen, klatre i træer, gå i ujævnt terræn, kravle op og ned mm.
Her ser vi plads til udvikling:
- Systematik i at alle børn i vug bliver præsenteret for det samme på alle stuer.
- At der i BH holdes fast i de gode rutiner med at skabe bevægelseslege på pladsen i middagsstunden.
Natur, udeliv og science
Dette lykkes vi med:
Børnehaven får et naturligt kendskab til vejr fænomener, da de er ude hele året i alt slags vejr
Begge afdelinger anvender naturen og de forskellige årstider til projekter. Børnehaven tager posevis af kastanjer med hjem til vuggestuen, til kreative projekter.
Naturligt kendskab til insekter, småkryb, frøer og salamander. I vuggestuen har de kriblekrable tema, hvor børnehaven levere insekter i syltetøjsglas til brug i vuggestuen. Børnehaven lærer hvilket miljø dyrene bor i og hvordan man passer på små levende væsner.
Fra jord til bord. Børnehaven samler æbler, nødder, brombær, vilde jordbær og anvender til spiselige formål.
Vuggestuens store børn kommer på en ugentlig tur i børnehaven og får kendskab til natur og udeliv.
Vi anvender naturfænomener som vand og frostvejr til science projekter. Der bliver ligeledes eksperimenteret med ufarlige kemiske processer til fremstilling af en vulkan.
Børnehavens årlige plantedag med forældre/familiemedlemmer.
Her ser vi plads til udvikling:
Mere fokus på 'Fra jord til bord'. Herunder også mere mad på bål, have en nyttehave som børnene lærer at tage ansvar for at passe den.
At vi anvender naturen mere bl.a. til kreative projekter.
Udvide naturens processer, fx ved at følge en frøs udvikling fra haletudse til frø.
Kultur, æstetik og fællesskab
Dette lykkes vi med:
Synge sange; både med kort, store sange, sangkufferter, med kroppen og som rytmik
Høre musik; på pladsen i børnehaven, fredagsdisco i vuggestuen, afslappende musik inden børnene skal sove og lydbøger efter en lang dag i skoven.
Bøger og højtlæsning er en stor del af hverdagen
Storebørnsgruppen kommer på ture ud af huset og får oplevet forskellige dele af kulturlivet
Børnene bliver præsenteret for eventyr, som kan udspille sig i deres lege
Kreative aktiviteter; begge afdelinger laver aktiviteter med forskellige kreative virkemidler
Traditioner; når vi fejrer jul, eid, halloween, påske og præsenterer børnene for forskellige kulturer gennem pynt, mad og musik.
Familiehuse i vuggestuen med billeder af børnenes familier, som samtaleemne om familieformer.
At få børnene til at være en del af flere fællesskaber, både på stuen/gruppen, i mindre grupper, på tværs af huset og hele BørnenesVerden
Vuggestuens ture til børnehaven om onsdagen
Her ser vi plads til udvikling:
At vi er afstemt i hele institutionen om traditioner og har en rutine for afholdelse af dem
Systematik i at børn bliver præsenteret for de samme eventyr/historier/bøger både i vuggestuen og børnehaven, som er en del af deres dannelse hos os
Invitere naturen med ind i det kreative rum
At vuggestuen bliver bedre til at anvende kulturtilbud i byen